Buut Vrij!

Laten we verstoppertje spelen. We doen het licht uit, zodat niemand ons kan vinden. Vertrouw me maar, ik neem je bij hand, ik zal je leiden.

Foto: Ellen Kooi

Filmserie over de repetities van

Buut Vrij!

Door: Fien van der Steen

Repetities van Buut Vrij! deel 1

Op deze pagina van de website zal elke week een filmpje verschijnen uit een serie van filmpjes over het repetitieproces van onze nieuwste voorstelling Buut Vrij!
Zie hier het eerste filmpje over het raadsel van Oedipus en het lopen met blinddoeken.

Repetities van Buut Vrij! deel 2

Bewegen en dansen tijdens de repetities van Buut Vrij!

Repetities van Buut Vrij! deel 3

Wat zou jij doen als je onzichtbaar bent? Hoor wat onze spelers te zeggen hebben.
Schrijven over onzichtbaar zijn.

Repetities van Buut Vrij! deel 4

Bodypercussion en bewegen tijdens de repetities van theatervoorstelling Buut Vrij!

Over Buut Vrij!

In 2019 gaat theatermaker, Margot Zwiers, bij AchterdebergProducties een nieuwe voorstelling maken met 30 kinderen met diverse (culturele) achtergronden in de leeftijdscategorie van 9 t/m 13 jaar. Voor het maken van de voorstelling werken we samen met de theaterafdeling van Muziekcentrum Aslan. Het repetitieproces loopt van januari tot en met september 2019. Op 20 september 2019 zal de voorstelling in Podium Mozaïek in première gaan. De werktitel van de voorstelling is Buut Vrij! en is bedoeld voor een volwassen publiek vanaf 15 jaar. In de voorstelling staan de diverse verhalen van de spelers centraal.
De kinderen, die de voorstelling gaan spelen, worden geworven via het netwerk van Muziekcentrum Aslan. Docenten van Aslan geven les op scholen in Amsterdam West en Nieuw-West, dit zijn wijken met een grote culturele diversiteit. Op deze scholen zullen de kinderen worden geworven. Het is de bedoeling om de samenwerking met de theaterafdeling van Aslan de komende jaren verder vorm te gaan geven, zó dat gemotiveerde en getalenteerde spelers in ieder geval één keer per jaar de mogelijkheid krijgen in een theatervoorstelling van AchterdebergProducties te spelen.

Buut vrij! is een vervolg op de voorstelling, Panopticon, de laatste voorstelling van AchterdebergProducties, die in het donker gespeeld werd.
In Buut Vrij! betreedt de bezoeker een nieuwe wereld. De kinderen (spelers) nemen je bij de hand, ze nemen je mee de wereld van het donker in. Een wereld, waarin de verschillen tussen de kinderen centraal staan en niet de norm. Waarin de volwassenen zullen luisteren naar de verhalen van kinderen. Een wereld, waarin de rollen zijn omgedraaid, waarin volwassenen op kinderen vertrouwen en de kinderen degenen zijn die troosten en geruststellen. In deze wereld worden kinderen niet gecontroleerd, getest, beoordeeld en gecategoriseerd, zoals op school, maar wordt hun ontwikkelende identiteit tot uitgangspunt genomen.
De voorstelling wil het publiek bewust maken van de alomtegenwoordige werking van het panopticisme, dat een steeds dominantere rol in onze samenleving speelt. Dit is het machtsmechanisme van disciplinering en normalisering dat volgens de Franse filosoof Foucault onder andere werkzaam is in het onderwijs en dat gebaseerd is op het feit dat alles zichtbaar moet zijn. De intelligentie, de vaardigheden en kennis van kinderen worden door middel van testen in kaart gebracht en getoetst aan een norm. De norm vormt het uitgangspunt in het onderwijs (net als in onze samenleving.). Om aan het panopticisme te kunnen ontsnappen, spelen we de voorstelling voor een belangrijk deel in het donker. Niets is dan zichtbaar en toetsbaar en diversiteit en verbeelding kunnen nu tot uitgangspunt worden genomen. De kinderen komen zelf aan het woord. In deze wereld worden andere zintuigen extra geprikkeld: muziek en geluiden hebben een enorme impact, de tast is ineens heel belangrijk en onze beleving van de plaats in de ruimte verandert. Daarmee ontstaat er een nieuwe onbekende vorm van esthetiek, die met dit theaterproject onderzocht en uitgewerkt zal worden. Andere belangrijke doelen bij het maken van deze voorstelling zijn: het bereiken van sociale cohesie en inclusie, het bewerkstelligen van empowerment door op een laagdrempelige manier kinderen de mogelijkheid te geven hun talenten te ontwikkelen en het bereiken van nieuw en regulier theaterpubliek.

SPELERS GEZOCHT

Voor het maken en spelen van de voorstelling BUUT VRIJ! zijn we op zoek naar spelers van 9 tot 13 jaar.

Woon je in Amsterdam West of Nieuw-West en vind je het leuk om toneel te spelen? Om muziek te maken? Of om verhalen te schrijven? Om te dansen of te bewegen? Of om na te denken over allerlei dingen die we meestal heel gewoon vinden? Zoals: 'Waarom moeten we eigenlijk naar school?', 'Waarom zijn volwassenen altijd de baas?', 'Wanneer ben je normaal?", 'Waarom maken we onderscheid tussen Nederlandse en niet-Nederlandse kinderen?'. Dan zijn we op zoek naar jou!

AchterdebergProducties gaat samen met Aslan een theatervoorstelling maken met kinderen van 9 tot 13 jaar. Vanaf januari beginnen we met repeteren. Dat doen we in twee groepen. Op woensdagmiddag repeteert de ene groep op een school in Amsterdam Nieuw-West. En op zaterdagmiddag repeteert de andere groep in Muziekcentrum Aslan, Corantijnstraat 9.

In de voorstelling zijn de kinderen de baas. Zij spelen voor een volwassen publiek (en jongeren vanaf 15 jaar). De voorstelling zal gespeeld worden in veel verschillende theaters in Amsterdam. We beginnen op vrijdag 20 september 2019  in Podium Mozaïek. In het weekend erna spelen we daar ook. Andere plaatsen waar we willen gaan spelen zijn: Theater de Meervaart, de  Stadsschouwburg van Amsterdam en Jeugdtheater de Krakeling.

Ben je geïnteresseerd? Stuur dan een mailtje naar margotzwiers@icloud.com of info@stichtingachterdeberg.nl.  Zet in de mail: je naam, je telefoonnummer en het mailadres en telefoonnummer van (een van) je ouders. Dan nemen wij contact met je op.
Je kunt ook bellen of whatsappen naar 0653326301.